söndag, augusti 30, 2009

Vad gör en ungdom egentligen?

För ca ett år sedan så såg vi några klättra upp på vaktmästarnas hus precis utanför köket. Gosegrisen undrade om det var tjuvar och vi svarade att det bara var några ungdomar. Jag har inte tänkt så mycket på det här, men tidigare i somras frågade Gosegrisen helt plötsligt om ungdomar tycker om mineralvatten. Ja det gör de väl, svarade jag, en del gör det och en del gör det inte. Ungdomar är ju som vanliga människor och tycker om olika saker. En del tycker om att klättra på tak, sa Gosegrisen. Ja, det gör de, sa jag. Du kommer också bli en ungdom när du blir äldre, sa jag. Kommer jag, sa Gosegrisen och såg lite ledsen ut. Då förstod jag att Gosegrisen på något vis trott att ungdomar är en slags tjuvar eller vandaler som gör dumma saker. Jag fick försöka förklara ordentligt vad en ungdom är, och idag gick vi in på en högstadieskola och visade Gosegrisen ungdomarnas skola. Han tyckte det var spännande och när vi såg några som var där och tränade i gymnastiksalen tyckte han att vi skulle ta kort på dem.

Vi tog inga kort, men vi skrattade gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar