torsdag, augusti 13, 2009

En Finsk Syster och en Lång Bror

Sommaren jag fyllde 26, strax efter midsommar, anlände en mycket efterlängtad syster. Hon var 17 år och från Finland. Ibörjan pratade hon inte så mycket utan sa mest "jå" hela tiden, men ganska snabbt blev svenskan bättre och systerskapet växte fram. Det tog extra skruv efter en maratonkväll med alla avsnitt i "stolthet och fördom-serien." Jag är imponerad av hur hon lyckats ta en självklar plats i familjen, det är inte alltid det lättaste i en sådan vild och hungrig familj. Som tur är, är Finska Flickan lika vild och hungrig som resten av oss. Och ett stort plus är ju också att hon vet att uppskatta ordet BAJS.

När hon sommaren efter flyttade tillbaka till Finland var det mycket sorgligt. Men minst en gång om året har hon tagit sina surt förvärade slantar och farit hit till Sverige för att hälsa på oss. Jag är så tacksam.

Nu har hon precis åkt härifrån igen och det är lite sorgligt, men jag vet att vi ses om ett år igen och då kommer allt kännas precis som förr på direkten.

Sen var det ju det här med den Långa Brodern. Han är snäll han. Långa B var just här och gav oss sin gamla bärbara dator med trådlöst nätverk i som gör att jag nu för första gången kan sitta och blogga i soffan (även om jag måste hamra in tangenterna för att det ska bli något O, K eller S) Tack snälla Bror för det. Du är bra du!

1 kommentar:

  1. oj lisa min lisa. jag blev helt rörd. vad fint du har skrivit. tack. jag är väldigt glad och tacksam över att ha en sån syster som du. Det var kul o ses, tack för att jag fick bo hos er.
    puss Finska Flickan

    SvaraRadera