söndag, augusti 30, 2009

Förändringens vindar viner

I natt vaknade jag två gånger på grund av vädret, första gången slog regnet mot rutan och larmen gick i gång på en del bilar på parkeringen utanför, för att det regnade så mycket. Andra gången var kl 5 och jag vaknade av det värsta åskdunder jag någonsin hört. Jag blev faktiskt lite rädd. Men sen hördes inget mer, inget regn och ingen åska.

Det är förändring på gång i mitt liv. I morgon börjar jag mitt nya liv. Ett nytt liv med, ny utbildning, tentaångest, hemtentor, skolk, sjuka barn, nya vänner. Som tur är blir det någon slags mjukstart på det nya livet. Kärleken har studieuppehåll i höst och ska vara föräldraledig med Gullebullen. Det känns skönt att ha en hemmaman. (Vad jag har för förväntningar på honom ska jag skriva om någon annan gång, men färdig middag varje dag kl 17.30 är en av sakerna).

Ända sedan jag i höstas kom på vad jag ville bli när jag blir stor, har jag längtat så efter att få börja skolan. När jag kom in så jublade jag, dels av glädje men också av lättnad, jag hade inte någon plan B. Men nu känns det mest oroligt. Jag oroar mig mycket för det sociala. Jag oroar mig för att jag inte har pluggat på så många år så hjärnan känns lite avslagen. Jag oroar mig för att jag inte ska ha tid, ork eller lust att fortsätta träna i höst. Jag oroar mig för ekonomin nästa sommar med två studenter osv osv.

Men jag har lite målsättningar inför morgondagen och hösten:
  • I morgon ska jag prata med människor jag står eller sitter bredvid
  • Jag ska inte stå med korsade armar över bröstet och se farlig och uttråkad ut, vem fan vill prata med en sån?
  • Jag ska fråga om någon ska gå på kårpuben på kvällen
  • Jag ska gå på kårpuben på kvällen, även om alla är födda på 90-talet och även om ingen jag pratat med ska dit.
  • Vi ska bli supersmarta ekonomiskt och satsa på god och nyttig mat och skippa alla andra onödiga utgifter som nya vinterkläder till barnen ;) HAHAHA!
  • Friskis o Svettis öppnar kl 06.30 i stan och jag borde hinna träna innan skolan börjar minst 2 dagar i veckan, åtinstone någon gång i anslutning till skoldagen.
  • När jag kommer hem från skolan ska jag vara världens bästa och närvarande mamma
  • Jag ska försöka åka till skolan och biblioteket för att plugga, istället för att sitta hemma och vara oeffektiv.
  • Jag ska plugga hemma på kvällarna om det behövs, men helst inte alls på helgen. Jag gillar inte när vardagen tränger sig in på helgen, den är helig.

Okej, målen känns realistiska och jag vet att det kommer gå bra, men också att det tar lång tid att hitta de där människorna som man känner att allt stämmer med. Jag skulle bara önska att det kommer finnas en till förälder där, som inte är för mossig och präkitg, som kan förstå att man ibland måste hem och hämta barn på dagis och inte kan sitta med grupparbeten hela kvällen.

Jag skulle vilja ha någon att hålla i handen när jag går dit, någon som kan ställa upp?

1 kommentar:

  1. Det kommer att gå bra bara för att du är så himla bra och fokuserad när det krävs. Lycka till i morgon och några år framöver! Mamsen

    SvaraRadera