tisdag, februari 08, 2011

Nu har vi verkligen blivit vuxna.

I söndagskväll bestämde jag mig för att när väckarklockan skulle ringa klockan 06.10 på måndagmorgonen, skulle vi minsann gå upp (alltså inte snooza till 06.45) äta frukost i lugn och ro och sedan ha god tid till barnens frukost, skolryggsäckar, konflikter, tandborstning och annat som hastas igenom med en stor portion stress i vanliga fall. Det gjorde vi och jösses vad skönt det var att ha klarat av en morgon utan någon stress och just därför inte ha blivit arg och skällt på något barn utan klarat av konflikter lugnt och sansat som man borde göra.

I morse gjorde vi det igen, men den här gången vaknade barnen vid samma tid och jag trodde frukostfriden var förstörd redan efter en dag, men icke då. Båda åt exemplariskt, de satt vid matbordet och inte i TV-soffan som vi annars placerat dem i för att rädda vår egen morgon lite. Det var så underbart att ha tid att låta Gosegrisen sitta i mitt knä och långsamt tugga i sig en hel dubbelmacka.

Jag hoppas verkligen att vi har vett att hålla kvar vid denna nya goda vana. Jag ska jobba på det i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar