söndag, januari 10, 2010

I morgon

I morgon börjar en ny fas i våra liv. Livet som två heltidsstuderande tvåbarnsföräldrar. I drygt ett och ett halvt år har vi haft en mjukstart på tvåbarnsföräldra-livet, men i morgon, då jäklar kör vi igång. Det blir hårdstart för barnen som knappt känns färdiginskolade, 40 timmars vecka och både frukost, lunch, vila och mellanmål. De som hittils bara ätit lunch och gått hem vid kvart i tolv. Gullebullen har dessutom bara lyckats genomföra det tre gånger.

Så nu börjar alltså söndagar med schemapussel och ställningstaganden om vem som ska få satsa på vad den kommande veckan, om du lämnar då så kan jag hämta då, men då får du hämta då och så lämnar jag sen. Typ. Men jag vet ju att vi inte är unika på något sätt, de flesta föräldrar har det väl såhär och det vi har som kanske inte andra har är friheten att ta sig lite ledigt då och då. En blank dag i skolschemat kan faktiskt betyda en ledig dag hemma med barnen. Sån lyx är det inte alla som har. Samtidigt försöker vi ju göra helgen helig, så då gäller det ju att utnyttja just de där "lediga" vardagarna till plugg.

Nästa kurs börjar den 19e och tentan ska vara inlämnad den 15e. Det betyder att jag har tre lediga dagar utan ett enda måste från skolan. Jag längtar redan efter att ge barnen en ledig dag från dagis och känner jag min underbara idylliska och harmoniska familj rätt, så kommer hela lediga dagen vara en konfliktfri fröjd. Tuddilu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar