fredag, september 10, 2010

Om kön och normer och annan skit

För att göra en kort historia lång måste jag berätta om en sak som hände oss i somras när Gosegrisens bästa kompis från förr var här och hälsade på. Det var bästa kompisen, hans lilla syster och deras mamma som var här och åt lunch. Pappan var hemma i Kosovo och hälsade på sin familj. Samma eftermiddag skulle Kärleken och Gosegrisen gå på bio, det var bestämt sedan länge, och jag föreslog att bästa kompisen, systern och mamman skulle följa med de också. Det gick inte. Mamman var orolig att andra från deras land skulle se henne med en främmande man medan hennes egen var bortrest. Hon sa att hon var fördomsfri men att andra inte är det och det skulle inte se bra ut. Jag suckade och tyckte så synd om henne. Förälderns kön skulle minsann aldrig få hindra mig från att umgås med mina barns kompisars föräldrar.

HA!

För nu går jag här, lite nojjig och nervös för att jag ska bjuda in en singelpappa och hans son på pizza och rödvin ikväll. Det som var en supermsig idé så länge jag tänkte mig att mamman skulle komma eller åtminstone de båda tillsammans har nu blivit ett problem. Ska jag skicka ett SMS?hur låter inte det inte det tänker jag då:

Hej! Kärleken jobbar ikväll, så jag är ensam med barnen och undrar om du och M vill komma hit på ett glas vin och lite pizza??

Det låter ju som en date, eller det kan åtminstone tolkas som en date. Nej jag får nog ringa istället. Det är lättare att få det att låta avslappnat och så kan man lite i förbifarten nämna att han också är välkommen.

Det som stör mig något fruktansvärt är att jag upplever det som ett problem över huvud taget. Va fan är det här? Borde jag ringa Kärleken och meddela att det kommer en man istället för en kvinna hit ikväll? Nej fy fasen, jag tänker minsann låtsas som att det är den mest naturliga sak i världen, för då kansde det blir så också. Jösses!

Uppdate:

Nu har jag konsulterat en man om saken. Min äldre bror. Han tyckte att det var vinet som ställde till saken. Pizza, läsk och barnfilm = oskyldigt. Pizza, vin och barnfilm = inte lika oskyldigt. Så jag har bestämt mig för att bjuda in till läsk och spara alkholen till senare när Kärleken är hemma. Det finns ju trots allt ingen jag hellre dricker vin tillsammans med än honom. Klart slut genustjut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar