torsdag, juni 03, 2010

Om semesterlängtan och nertrillande poletter

Igår när vi var på en riktigt sommaridyllisk kvällutflykt med barnen på stranden och allt bara stämde så där underbart, barnen var nöjda, pastasalladen var god och framförallt mamman var nöjd. Mitt i all denna nöjdhet trillade en polett ner i lilla Lisa-maskinen:

Om man ska vara en bra och nöjd förälder ska man släppa de flesta egna viljor och önskningar när man är med barnen. Boken, telefonen, datorn, kaffet eller ölen (allt gott eller avslappnande) kan gott vänta tills barnen sover eller sysselsätter sig själva. Mitt liv blir så mycket bättre när jag inte har några som helst andra förväntningar än att få vara med mina barn. Det har tagit väldigt lång tid för mig att inse det. Jag menar på intet sätt att man inte ska få egen tid eller på andra sätt njuta för sig själv, bara inte samtidigt som barnen behöver uppmärksamhet eller en närvarande förälder.

Med det sagt hoppas jag på en fantastisk utlandssemester tillsammans med barnen och Kärleken och att jag lycaks hålla mitt huvud kallt nog för att inte bli uppstressad av vad alla andra håller på med och det de gör möjligtvis kan vara roligare än det jag för tillfället gör eller har för planer.

Man lär så länge man lever, tydligen. Leve mamma Lisa, en närvarande men ibland bloggande förälder.

1 kommentar: