onsdag, juni 23, 2010

Jävla lokalblaska

I hemortens lokaltidning gick det häromdagen att läsa om den fantastiska tillfälligheten att tre (3!) personer från samma närområde går i samma klass på läkarutbildningen här där jag bor nu. Det var väl i och för sig inget fel med det. Det idiotiska är att efter artikeln finns en liten fotnot där de berättar att även min make läser där, men en annan termin och om det skulle finnas fler från trakten som gör det får de gärna höra av sig. Först skrattade vi gott åt den något töntiga fotnoten, men sedan började vi tänka på hur fan det ser ut egentligen? Först och främst tycker jag inte de ska publicera hans namn och utbildningn utan att kontakta honom först. Men det mest störiga är ju att det verkar som om han blivit bitter och sur över att han inte fått vara med i artikeln, kontaktat skittidningen och deras kompensation för oförrätten är att ge honom en fotnot. Dessutom kan man tolka in att om någon annan också känner sig förbisedd kan de höra av sig till tidningen. Jösses, vad ska de göra om någon faktiskt gör det? Sätta in en rättelse eller göra ännu en läkarstudent-artikel?

Jag har god lust att ringa och fråga hur fan de tänkte? Men Kärleken är inte intresserad av ett sådant samtal så jag får väl hålla käft.

Dessutom känns det lite småstadstöntigt att glorifiera läkare över huvud taget! Eller är jag bara bitter och sur nu?

3 kommentarer:

  1. Alltså jag blev VANSINNIG över den helt morbida artikeln! Kanske kan denna skit-tidning, vilken hela den lilla staden är utelämnade till, göra en artikelserie om alla som växt upp i Arvika - vad de utbildar / utbildat sig till eller vad de arbetar med. Eller om de är arbetslösa, föräldralediga, sjukskrivna eller försupna. Så att stadens invånare vet skillnad på folk och folk. Och den där fotnoten - vad ska de göra för de ev. läkarstudenter som hör av sig (vem skulle? haha), kanske skriva en ny lika 50-talsaktig artikel? // A. ("Jordemodern som återvände till den lilla staden")

    SvaraRadera
  2. Oj, jag läste inte ditt inlägg så noga, kanske för att all min fradga skymde lite. Såg nu att du med undrade vad de skulle göra om nån hörde av sig. Sorry.

    SvaraRadera
  3. Många ord i rättan!!

    / den bittra läkarsystern som inte blev omskriven.... ;-)

    SvaraRadera