måndag, augusti 02, 2010

För det är väl storken som kommer eller menar han att vi ska be till en högre makt?

- Lisa, kommer du ihåg när vi bodde där vi bodde förut och Gullebullen inte fanns, visst var det härligt? Eller inte så härligt eftersom inte Gullebullen fanns då.

- Men vi hade det ju härligt då. Vi kunde ju inte veta att vi skulle få Gullebullen också. Precis som vi inte vet nu om det kommer någon mer bebis någon gång.

- Snälla Lisa, kan ni inte önska er en bebis du och pappa för då kanske vi får en till

- Men, man får inte barn för att man önskar dem utan för att man gör barn.

- Va! Gör man barn? Hur gör man då?

- ............. (funderar fortfarande på lagom pedagogiskt svar)

2 kommentarer:

  1. ja du, vad svarar man? min 4-åring är vansinnigt intresserad av kroppen just nu. får dagligen frågor som t ex "varför har man huvud?" eller "varför har man snippa?". jag ger det ena dåliga svaret efter det andra. på frågan om "varför har man bröst?" snärjde jag tillsist in mig så att hon nu vet att om man är sjuk i brösten så kan man skära bort dom på sjukhuset... gaaaah... hur hamnade jag i det resonemanget?
    / Jenny A

    SvaraRadera
  2. När H föddes hade vi en mkt fin light-version som handlade om frön och ägg. Den funkar nog inte längre, får gå till biblioteket och låna ngn lämplig bok. Eller vänta, det har vi ju redan. Nästa gång frågan kommer, är jag beredd!

    //Lisa

    SvaraRadera