torsdag, december 16, 2010

Tyvärr, Tomten är död!?

Jo...
Jag har under hösten haft mina funderingar på hur allvarligt det är att Gosegrisen fortfarande och otvivelaktigt tror på tomten. Är det skadligt? Kommer det bli hans livs trauma att hans mor och far ljugit för honom osv...

Jag beslutade mig för att inte på något vis prata om tomten eller uppmuntra någon form av önskeliste-överlämnande till någon tomte. Och förhoppningsvis skulle någon mer allvetande vän på skolan vara så vänlig att tala om för honom hur det egentligen står till med jultomten.

Så satt vi för några veckor sedan på en spårvagn, bara Gosegrisen och jag, när han plötsligt säger:

"En gång förra året, så fick jag en jätt dyr julklapp av tomten, som ni inte hade hjälpt honom med att köpa, den svarta pulkan"

(Nej, den svarta pulkan var verkligen inte dyr och ja, vi har sagt att vi har hjälpt tomten med att köpa en del av julklapparna. För hur fasen ska en enda tomte klara av att köpa alternativt tillverka så många julklappar till hela jordens barn?? Nu är det ju en del av min oro att han svalt alla lögner runt om kring med hull och hår, utan den minsta tendens till ifrågasättande, han som annars reflekterar över så mycket.)

Hur som helst jag svarade:

"Har du tänkt på att det kanske inte finns någon tomte?"

"Vad saaaaa du?"

"Hrmmm, har du tänkt på att det kanske inte finns någon tomte???"

"Men det fattar du väl att det måste finnas en TOMTE! Va? Vem tror du annars att det är som kommer med julklapparna mitt i natten och lägger dem under granen?"

"Jag vet inte, det kan ju vara någon annan..."

"Men, det fattar du väl att det inte är och förresten det finns faktiskt ingen annan än Tomten som kan komma in i leksaksaffärer och handla julklappar mitt i natten. Så det så"

Och där var det slutdiskuterat för den gången. Men nu satt jag igår kväll och slog in julklappar och kom och tänka på det där med tomten igen och frågade Kärleken hur han trodde att Gosegrisen skulle reagera om vi inte skrev att ett enda paket var från Tomten, om han då skulle börja ana ugglor i mossen?

"Äh, vi kan väl säga att Tomten dog i somras" föreslog min pedagogiske make.

Ja det är ju också en lösning...

1 kommentar: