tisdag, november 15, 2011

Moderna provocerande tider

På torsdag ska jag och Gg ha utvecklingssamtal med hans lärare. Nu för tiden fyller man inte in några formulär för hand utan man loggar in på någon läroportal och fyller i uppgifter omhur man är som kompis och hur man trivs i skolan. Självklart var Gg fåordig i sina kommentarer. På frågan om hur han var som kompis sa han:

- Men, det är väl ingen som skulle säga att man är en dålig kompis heller!

(Helt rätt, vilken korkad fråga.)

Sen när vi väl kommer träffa läraren IRL så ska vi sätta oss framför en dator och gå igenom Ggs IUP där. Åh vilket trivsamt möte det ska bli. Vi ska alltså hänga framför en skärm och kalla det för utvecklingssamtal. Jag blir förbannad bara jag tänker på det. Sen kunde jag redan idag läsa deolika lärarnas kommentarer om Ggs kunskaper i olika ämnen. De var säkert rättvisa och så. Han verkar inte vara någon större begåvning och det är jag helt fine med. Han verkar vara en fullt normal 7-åring. Det som irriterar mig är kommentarerna i matematik.

- Han kan läsa och skriva talen 0-9.
- Kan addera talen 0-5
- Behöver utveckla sin förmåga att se och rita mönster.

För det första. Observera att det står talen 0-9, inte siffrorna, det hade varit logiskt. Men jag vet att min son kan läsa tal såsom 563 745 utan problem. Jag vill att hans lärare också ska veta det. Jag vet också att min son kan addera större, ja mycket större tal än de mellan 0-5, jag vet också att han inte är så duktig på minus och gånger. Men jag vill att hans lärare ska veta det. Jag vet också att när det i läxan är uppgifter där man ska fullgöra ett påbörjat mönster, så gör han inte på det mest uppenbara sättet, men vid närmare eftertanke har vi sett att man kan tolka det på precis det sättet som han har gjort. Jag vill att hans lärare också ska se det. Sen får hon gärna motbevisa mig. Jag kommer vara lika stolt över Gg oavsett om han är ett mattegeni eller ej. Det enda jag kräver är att hans lärare vet och känner till hans riktiga förmåga innan hon uttalar sig.

Åhvadjagkänner mig bitchig,hoppas jag harmodatt vara detpå utvecklingssamtaletpå torsdag också!

2 kommentarer:

  1. Men för FAAAN!
    1. Han är ett mattegeni big time.
    2. Läraren verkar behöva gå om lågstadiet.
    3. Shit vilken puls jag fick.
    4. PÅ DOM BARA!!!

    SvaraRadera
  2. Åh,vad bra! TAck för peppen :)

    SvaraRadera