lördag, juli 23, 2011

Overkligt

Jag hade tänkt att skriva om vår underbara, fina och mysiga spontantur till Oslo som vi gjorde i tisdags och onsdags. Men nu har den fina känslan bytts ut mot lättnad att vi var där just då och inte senare och även mot en förfärlig känsla som inte går att beskriva. Att vårt hotell låg ett kvarter från explosionen spelar ingen större roll för känslan. Den finns där ändå. Det är bara otorligt grymt, utstuderat och fruktansvärt det som hänt. Att engagerade oskyldiga ungdomar blir dödade på det mest mardrömslika sätt är mer än fruktansvärt. Aldrig förr, som jag kan minnas, har jag önskat livet ur någon brottsling. Men nu vill jag bara se den skyldige död, samtidigt som jag är lättad över att den fege jäveln inte tog sitt eget liv innan han blev gripen. Så jävla lätt ska han inte få komma undan. Jag vet inte mer vad jag ska känna, tänka eller tycka. Det är mest overkligt och mitt hjärta klappar för Norge och alla politiskt engagerade ungdomar i hela världen idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar