onsdag, september 12, 2012

Om ett gott tålamod och en moralisk fråga.

Vissa dagar funkar allt. Det blir speciellt roligt när man inte har förväntat sig att det ska bli så. Jag har exempelvis inte haft ett enda utbrott på barnen idag. Det måste vara rekord... Kan det bero på att jag ätit nyttigt kanske, eller på de tre kopparna kaffe? Antagligen har min tupplur på en timme haft en positiv inverkan på tålamodet.

Jag har även fått tummen ur och anmält barnens ärr i ansiktet till försäkringsbolaget. Det var för sent för den äldres ärr men gullebullen kommer inkassera lite pengar för sitt. Sen kom jag ju på att barnen även har en försäkring via skola och förskola och ringde dem med. Där var jag ute i rätt tid för båda barnen, så i morgon ska det fotograferas ärr.

Blir det lite pengar därifrån också tänkte vi lägga dem i en särskild pott och hitta på något roligt för dem. Kanske räcker det till en weekend med barnen. Vad tycker ni, får man göra så eller måste vi sätta in pengarna på barnens egna (icke existerande) konton, så att de får råda över dem själva?



6 kommentarer:

  1. Egentligen är det nog inte en moralisk fråga utan juridisk. Det är säkert barnens pengar. Men eftersom ni som föräldrar bestämmer vet jag inte vad som gäller egentligen. Men det vet nog en jurist! Man får t ex inte ta ut pengar från barnens konto för att undanhålla dem pengarna eller göra något annat än att ge dem till barnen. Men om man inte säger vad man ska göra kan ingen hindra en.

    SvaraRadera
  2. Och jag tycker ni ska åka på weekend för pengarna!

    SvaraRadera
  3. Ni borde bjuda med barnens morbror som iaf ligger bakom ett av ärren:)

    SvaraRadera
  4. Vi tänkte göra det lite mer försvarbart genom att låta barnen få vara med att bestämma över vart vi ska åka och vad vi ska göra...

    SvaraRadera
  5. jag har inte sök detta försäkring och det kommer en faktura till mig..
    jag tänker överklaga, för att jag tänker inte betala..
    hur kan det komma en försäkrig utan att be om det...

    SvaraRadera
  6. Vet ej vem du är, men försäkringen från skola eller förskola är ju gratis. Den betalar kommunen. Är det den du menar?

    SvaraRadera